Se copia el artículo original. Publicado en Somos Litera, revista. Autores Silvia Isábal Mallen y Victor Bayona Vila
Interesantísimo trabajo que pone de manifiesto tiempos pasados: Nombres y situaciones de la vida cotidiana que, con el paso del tiempo, desconocemos y son susceptibles de ser olvidados.
En diferentes circunstancias la esencia de las personas siempre ha sido la misma, pero condicionada por la realidad y posibilidades del momento.
El pasado forma parte de nosotros, es importante recordar nuestras raíces.
J Motis P
|
Resum personal
Amb al títol "Joventut
díscola a Albelda al segle XVIII" , publicat com a
"Historia de nuestra Historia" a "Somos Litera"
Silvia Isabal Mallén Victor Bayona Vila, amb documents d'aquell temps,
fan una interessantíssima exposició d' aquesta realitat a la societat
rural en aquelles dades
Amb
totes les immenses diferències i evolució que s'ha produït
amb quasi tres segles, hi ha unes coincidències de base: La rebel·lió d'algunes
persones, unes vegades per idealisme i desig de millora i d'altres per deixar
anar l'agressivitat i falta de ubicació que porten en el seu
interior. I la reacció de les autoritats responsables de l'ordre
que unes vegades pot ser raonable i d'altres inoportunes.
S’anomenen
els noms i cognoms de tots el participants i de les autoritats. Crida
l'atenció que tos eren masculins, no hi consten noies ni dones entre els
rebels ni les autoritats,
A l'article
s'expliquen dos protocols notarials referents als mossos
d'Albelda que reflexen comportaments dels nostres avantpassats quan
eren joves. Val a dir que fins a ben entrat el segle XX els
vicaris tenien molta autoritat i influència al poble, encara que la majoria de
la gent no practicava la religió.
Un dels documents
explica els fets d' unes festes de carnestoltes a l'any 1740. En aquesta festa,
abans de quaresma, es permetien llicències en quant a bromes, jocs i
balls. De tota manera l' Església posava una sèrie de limitacions contra
les que es van rebel·lar un grup de joves. S'anomenen els noms i
els gnoms tots molt propis d' Albelda i entre els que hi havia un
Motis.
Estava prohibit
ballar públicament mentre es feien cerimònies religioses. La rebel·lió es
tractà de que aquest grup es van posar a ballar al carrer mentre el vicari feia
la cerimònia de resar el rosari a l’Església, Ho van fer expressament
dues vegades en aquesta festa de carnestoltes.
El religiós
els va voler posar el càstig previst que era una multa de vuit rals. Com
ell no tenia autoritat legal per això va recórrer al alcalde però
no va estar d'acord amb el càstig. Així que el capellà va portar als
tribunals al alcalde i va originar l'acta notarial de la que es fa
menció.
Un altre
document consta firmat al 1744. Es veu que la joventut d'Albelda
estava dividida en dos colles rivals i que la hostilitat era tal
que podia acabar en violència i mals mes grossos.
L' alcalde
d'aquell moment que també era jutge del poble va obligar a signar als
líders dels grups una treva de cent i un anys. Va ser tota una
cerimònia davant notari, testimonis, i jurament al davant d'una creu .
Aquetes treves
forals es signaven per conflictes de més envergadura, però es va aconseguir la
fi de les hostilitats i conductes violentes, tornant la pau al poble.
J. Motis P.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario