miércoles, 22 de diciembre de 2021

Humanització del Traç

   Magnífica expressió publicada al apartat d'opinió de Temps de Franja  per Montse Gort per a un contingut encertat en el que és parla de la importància de no deixar de escriure a mà,  quan les pantalles i el teclat  tenen tendència  a fer  totes les activitats en el  aprenentatge a escriure i també en estudis i apunts de mes grans.  

 Darrerament hi ha polèmica i estudis al respecte ja que l'escriptura manuscrita pot tenir cada vegada menys presència en algunes escoles al introduir  computadores escolars en les primeres edats. La escriptura a mà ha perdut importància en horaris escolars i quasi a tot arreu es passa mes temps amb computadores amb  teclats i pantalles que en escriure al paper amb llàpis u bolígraf . En alguns països avençats l'escriure a mà es optatiu per als professors i molts no ho ensenyen.

Al mateix temps, aquesta realitat ha provocat reaccions i estudis  per veure com aquestes costums repercuteixen amb els infants. En aquest sentit s'han publicat estudis professionals que tracten de la importància de escriure a mà pel desenvolupament cerebral dels infants.

 👉La neurocientífica cognitiva  Karin James, professora de la Universitat  de Bloomington, EEUU, va dur a terme estudis amb nens que encara no sabien llegir, en la fase que poden identificar lletres però encara no saben formar paraules. Els científics van fer dos grups  a uns els  ensenyaven a escriure a ma diferents lletres i altres utilitzaven teclats, analitzant  com els nens aprenien les lletres. Utilitzaven ressonància magnètica per avaluar la activitat cerebral mentre es familiaritzaven amb les lletres del alfabet. Van escanejar abans i després de ensenyar-los les lletres. Van comparar el consum d'oxigen en el cervell com a indicatiu de la seva activitat.  Es va arribar a conclusions importants:

   El cervell respon de manera diferent a les lletres  quan s' aprèn a escriure a mà , establint un vincle entre el procés de aprendre a escriure i aprendre a llegir. Els escàners cerebrals  suggereixen que el escriure  prepara el sistema d'aprenentatge  que facilita la lectura. A més de facilitar activitats de motricitat fina la habilitat per escriure les lletres pot beneficiar moltes àrees del desenvolupament cognitiu. El desenvolupar les habilitats motores que es necessiten per escriure a mà  influeix amb la lateralització i el desenvolupament del cervell. A mes, no es solament una activitat motora , es necessita que el cervell processi  la comprensió i el llenguatge en sincronia amb els moviments 

Va quedar demostrat que el cervell respon de diferent manera al aprendre a escriure a ma o fer-ho  amb teclat. Karin James va insinuar  que aquestes conclusions poden ser beneficioses per a la política educativa. 

 👉Birginia  Berninger de la Universitat de Washington en un estudi de nens entre 7 i 10 anys  va demostrar que: 

 La lletra impresa, la escrita a mà i la escrita amb computadora  estan associades a diferents patrons cerebrals separats, i cada  una te  un producte final diferent. Els nens que escriuen a ma  utilitzen mes paraules  i expressen mes idees. 

👉També tenen importància els treballs  dels científics  de les Universitats de Princeton  i Califòrnia  que van analitzar  el que passava amb estudiants universitaris que prenien apunts a mà, en comparació amb els que ho feien amb teclat.  Els que prenien notes tenien mes capacitat de raonament . Amb els apunts  es processa la informació i se assimila amb paraules pròpies, predomina mes el treball mental. L'ordinador es limita a transcriure frases. 

Aquests estudis demostren que  els estudiants aprenen millor fent apunts a mà  que quan ho fan amb el teclat. Processen millor el contingut de una classe i aquests procés els porta a una millor reflexió, enteniment i memòria. 

Existeix  una correlació  entre disminuir la activitat de escriure  l'augment de problemes de atenció i concentració, encara que hi ha altres factors que poden influir

👉El psicòleg del College de France, a Paris, Stanislas  Dehaene afirma  que  "quan escrivim , un circuit neuronal únic  s' activa automàticament".

 👉Els beneficis de escriure a ma  son també  per persones grans per als que pot semblar mes ràpid i eficient el teclat, però imatges cerebrals  agafades al presentar idees per a un ensaig van demostrar una  mes gran activitat neuronal en àrees associades a la memòria de treball  i una activitat general de rets neuronals  de escriptura i lectura. 

 Els professionals  dedicats al estudi recomanen  que es presti atenció a la escriptura a mà.  Per suposat sense descartar  els avenços i avantatges de la tecnologia i la seva aplicació adequada. Poden ser compatibles. 

 J motis

No hay comentarios:

Publicar un comentario