Magnífica expressió publicada al apartat d'opinió de Temps de Franja per Montse Gort per a un contingut encertat en el que és parla de la importància de no deixar de escriure a mà, quan les pantalles i el teclat tenen tendència a fer totes les activitats en el aprenentatge a escriure i també en estudis i apunts de mes grans.
Darrerament hi ha polèmica i estudis al respecte ja que l'escriptura manuscrita pot tenir cada vegada menys presència en algunes escoles al introduir computadores escolars en les primeres edats. La escriptura a mà ha perdut importància en horaris escolars i quasi a tot arreu es passa mes temps amb computadores amb teclats i pantalles que en escriure al paper amb llàpis u bolígraf . En alguns països avençats l'escriure a mà es optatiu per als professors i molts no ho ensenyen.
Al mateix temps, aquesta realitat ha provocat reaccions i estudis per veure com aquestes costums repercuteixen amb els infants. En aquest sentit s'han publicat estudis professionals que tracten de la importància de escriure a mà pel desenvolupament cerebral dels infants.
👉La neurocientífica cognitiva Karin James, professora de la Universitat de Bloomington, EEUU, va dur a terme estudis amb nens que encara no sabien llegir, en la fase que poden identificar lletres però encara no saben formar paraules. Els científics van fer dos grups a uns els ensenyaven a escriure a ma diferents lletres i altres utilitzaven teclats, analitzant com els nens aprenien les lletres. Utilitzaven ressonància magnètica per avaluar la activitat cerebral mentre es familiaritzaven amb les lletres del alfabet. Van escanejar abans i després de ensenyar-los les lletres. Van comparar el consum d'oxigen en el cervell com a indicatiu de la seva activitat. Es va arribar a conclusions importants:
El cervell respon de manera diferent a les lletres quan s' aprèn a escriure a mà , establint un vincle entre el procés de aprendre a escriure i aprendre a llegir. Els escàners cerebrals suggereixen que el escriure prepara el sistema d'aprenentatge que facilita la lectura. A més de facilitar activitats de motricitat fina la habilitat per escriure les lletres pot beneficiar moltes àrees del desenvolupament cognitiu. El desenvolupar les habilitats motores que es necessiten per escriure a mà influeix amb la lateralització i el desenvolupament del cervell. A mes, no es solament una activitat motora , es necessita que el cervell processi la comprensió i el llenguatge en sincronia amb els moviments
Va quedar demostrat que el cervell respon de diferent manera al aprendre a escriure a ma o fer-ho amb teclat. Karin James va insinuar que aquestes conclusions poden ser beneficioses per a la política educativa.
👉Birginia Berninger de la Universitat de Washington en un estudi de nens entre 7 i 10 anys va demostrar que:
La lletra impresa, la escrita a mà i la escrita amb computadora estan associades a diferents patrons cerebrals separats, i cada una te un producte final diferent. Els nens que escriuen a ma utilitzen mes paraules i expressen mes idees.
👉També tenen importància els treballs dels científics de les Universitats de Princeton i Califòrnia que van analitzar el que passava amb estudiants universitaris que prenien apunts a mà, en comparació amb els que ho feien amb teclat. Els que prenien notes tenien mes capacitat de raonament . Amb els apunts es processa la informació i se assimila amb paraules pròpies, predomina mes el treball mental. L'ordinador es limita a transcriure frases.
Aquests estudis demostren que els estudiants aprenen millor fent apunts a mà que quan ho fan amb el teclat. Processen millor el contingut de una classe i aquests procés els porta a una millor reflexió, enteniment i memòria.
Existeix una correlació entre disminuir la activitat de escriure l'augment de problemes de atenció i concentració, encara que hi ha altres factors que poden influir
👉El psicòleg del College de France, a Paris, Stanislas Dehaene afirma que "quan escrivim , un circuit neuronal únic s' activa automàticament".
👉Els beneficis de escriure a ma son també per persones grans per als que pot semblar mes ràpid i eficient el teclat, però imatges cerebrals agafades al presentar idees per a un ensaig van demostrar una mes gran activitat neuronal en àrees associades a la memòria de treball i una activitat general de rets neuronals de escriptura i lectura.
Els professionals dedicats al estudi recomanen que es presti atenció a la escriptura a mà. Per suposat sense descartar els avenços i avantatges de la tecnologia i la seva aplicació adequada. Poden ser compatibles.
J motis P
No hay comentarios:
Publicar un comentario